Heb ik gefaald als student?

19662_1213711231798_3878674_n Afgelopen week heeft het kabinet samen met D66 en GroenLinks een akkoord bereikt waarin onder andere de afschaffing van de basisbeurs is geïntroduceerd. Vervolgens las ik dat 2000 studenten een betoging hebben gehouden op het Malieveld. Ik word altijd spontaan gelukkig als ik zie dat er in Nederland nog mensen zijn die zich zorgen maken om hun sociale rechten.

Schokkend was eerder de aanwezigheid van Bussemaker, maar bovenal haar vergelijking van deze generatie studenten met die van 1988. In 1988 zouden er 35.000 studenten zich hebben begeven op het Malieveld tegen invoering van de basisbeurs en nu 2000 tegen de afschaffing ervan.

Eerst een correctie op haar incapabele opmerking waar sprake is van selectief historisch besef. De 35.000 studenten die in 1988 op het Malieveld stonden protesteerden tegen de bezuinigingen in het onderwijs. Ze waren tegen de invoering van basisbeurs voor studenten (ipv kinderbijslag) omdat rijke studenten daarmee een paar honderd euro vooruit zouden gaan in verhouding met de studenten met een lager sociaaleconomische positie. Dat was simpelweg niet hoe die studenten de eerlijke verdeling van het kapitaal voor ogen hadden. Daarom demonstreerden ze, niet omdat ze geen studiebeurs wilden.

Terug naar 2014. De studenten moeten niet geloven in de sprookjesverhalen, aldus Bussemaker. Alsof ze bijna zegt dat de links actieve studenten uit de jaren 80 hun zin krijgen en die 2000 studenten op het Malieveld kinderen zijn van rijke ouders die nu balen dat ze niet meer kunnen profiteren. Niets is dus minder waar.

Nu een tweede correctie. Ik behoor tot de lichting studenten uit 2010 die zich hebben ingezet tegen de bezuinigingen op onderwijs. Geweldige tijd was dat. Erasmus Universiteit vijf dagen lang bezet, afgesloten met een demonstratie, samen met de schoonmakers. Dan voor elkaar gekregen om 15.000-20.000 studenten te mobiliseren op het Malieveld.

Ik sta nu aan de andere kant van de klas en doceer onder andere politicologie. Voor mijn vak hebben ze geleerd dat politieke participatie niet per se minder is geworden, maar dat het andere (niet-traditionele) vormen heeft aangenomen. “Ice-bucket-challenge en pietitie” roepen ze dan. Ze hebben weinig vertrouwen in de politiek, want “die doen toch wat de rijken willen”. Daarom stemmen ze niet want “het is één grote poppenkast”.

Maar ook zien ze weinig nut in van demonstraties “met een paar honderd mensen bereik je toch niets”. “Kijk maar naar u, jullie hebben met 15.000 studenten ook niets bereikt, studiefinanciering wordt afgeschaft, alles is voor niets geweest.”

Ik voelde me aangevallen. Hebben we inderdaad niets bereikt? Jawel leer ik ze. We waren strijdvaardig en we stonden daar voor jullie. Zodat jullie kunnen studeren. Als de basisbeurs nu wordt omgezet in “voorschot” dan is dat jullie schuld vertel ik mijn studenten. En als we later kampen met grote werkloosheid onder burgers met lagere sociaal economische status dan is dat ook jullie schuld. Ook wij hebben gefaald besef ik, we hebben gefaald omdat we de stok niet hebben overgedragen aan de nieuwe lichting. We hebben geen rolmodel kunnen zijn voor effectief verzet op straat.

Ik moest denken aan Claudette Colvin, de eerste zwarte vrouw in Montgomery in 1956 die weigerde achter in de bus te zitten. Zij is gearresteerd, verstoten door haar eigen gemeenschap, moest vluchten naar New York. Waarom? Ze paste niet binnen het beeld van een heldin. Ze was een ongetrouwde werkloze tienermoeder die voor oproer zorgde. Negen maanden later volgde Rosa Parks haar, zelfde stad, net zo moedig en kreeg het wel voor elkaar.

Misschien waren wij ook geen boegbeeld van helden, zo ook de studenten van de jaren ´80 niet. We hadden dreadlocks, media maakte ons uit voor bierzuipende domme student, we hadden geen plan, maakten ruzie met medestudenten, spoten op matraslakens als spandoeken en werden gearresteerd. Betekent niet dat we geen wegen hebben geopend voor jullie. Ik daag jullie om het beter te doen, ik daag jullie uit om deze wegen te vervolgen en te slagen. Mijn solidariteit hebben jullie. Laat Bussemaker en alle andere politici bibberen over het aantal actieve studenten.

Leave a Reply

